...

21 Tips om de conversie van uw website te verhogen

Iedereen weet al dat een groot deel van het bouwen van een succesvolle website bestaat uit het krijgen
van mensen om het te bezoeken. Meer verkeer resulteert tot een succesvollere site.

Klinkt logisch, toch?

Maar hier is het ding dat al snel over het hoofd wordt gezien.

Verkeer is alleen goed als het je helpt je doelen te bereiken

En het conversiepercentage is wat u helpt om dat te bepalen. Het is het percentage mensen dat doet wat u wilt (een product kopen, zich aanmelden voor uw e-maillijst, een formulier invullen…) ten opzichte van het totale aantal bezoekers van uw website (of landingspagina).

Als u echt wilt dat uw website succesvol is, is dat – het aantal mensen dat converteert – wat telt voor uw bottom-line aan het eind van de dag.

Maar wat zorgt er eigenlijk voor dat een website conversies genereert? En nog beter, hoe kunt u uw website, of de website van uw klant, zo bouwen dat het zoveel mogelijk conversies oplevert?

In dit bericht delen we 21 tips die u kunt gebruiken om de conversie te verhogen op de websites die u bouwt met WordPress.

1. Bepaal het doel van uw website (en leg daar de nadruk op)

Als u zelf niet weet welke acties/voordelen u hoopt te bereiken door verkeer naar uw site te leiden, zult u uw website nooit conversievriendelijk kunnen maken.

Dus – stap # 1 in de reis naar het verbeteren van uw website of landingspagina’s conversiepercentage is om te definiëren van het werkelijke doel en doelstellingen voor uw pagina.

Uw website zal meestal een van deze doelstellingen hebben:

  • Verkoop – het krijgen van mensen om een product te kopen van uw website.
  • Merk aanwezigheid – informatie over uw merk geven.
  • Leads genereren – ervoor zorgen dat mensen zich aanmelden voor uw e-maillijst of een formulier invullen.
  • Gesprekken – mensen naar uw bedrijf laten bellen.
  • Doorklikken – mensen laten doorklikken naar een andere pagina.

 

Als je eenmaal precies weet wat je wilt bereiken, kun je de rest van deze tips gebruiken om je te helpen dat doel te bereiken.

2. Zoek uit wie uw ideale bezoeker is – en maak een persona

Zodra u weet wat het doel van uw pagina is, is de volgende stap het bepalen van het type persoon dat u hoopt te bereiken. Deze persoon staat bekend als de persona van uw website.

Door de tijd te nemen om de persona(‘s) die u wilt bereiken op te schrijven, kunt u uw website specifiek voor die mensen ontwerpen. En door uw website relevanter te maken voor de mensen die u het meest wilt bereiken, maakt u de kans groter dat die mensen zullen converteren.

Dus… persona’s zijn belangrijk. Maar hoe creëer je ze?

In principe wilt u een volledig profiel van uw ideale bezoeker opbouwen door vragen te beantwoorden als:

  • Hoe oud is de persoon?
  • Wat is hun geslacht?
  • Wat is hun opleidingsniveau?
  • In welke branche werken ze?
  • Hoeveel werkervaring hebben ze?
  • Waarom komen ze naar uw site?
  • Wat zijn de problemen waar ze in hun leven/baan tegenaan lopen?
  • Hoe technologisch onderlegd zijn ze?

 

Aan het eind kunt u een gedetailleerd profiel opstellen.

3. Laat iets van je unieke persoonlijkheid zien

Sommige mensen hebben het idee dat “je iedereen moet behagen”, wat vaak leidt tot een saaie website zonder persoonlijkheid.

De meeste bezoekers van uw site zullen zich niet enthousiast en gemotiveerd voelen door de saaie “iedereen tevreden stellen” aanpak.

Dus – wees niet bang om uw persoonlijkheid te tonen, vooral als u een groot deel van uw bedrijf uitmaakt (bijv. een freelancer).

Laat uw lachende gezicht zien, of de lachende gezichten van uw werknemers. Voeg een vleugje van je eigen stem toe. Wees niet bang om wat jargon te gebruiken als het je echte persoonlijkheid is.

Natuurlijk is er altijd een kleine kans dat uw persoonlijkheid iemand afschrikt.

Maar weet je wat? Die persoon is waarschijnlijk toch niet je doelwit!

Onthoud – u hoeft niet elke bezoeker tevreden te stellenconcentreer u op de aansluiting met uw doelgroep(en). Dat is hoe je een hoge conversie krijgt!

4. Je kop is wat mensen doet blijven

Krantenreclamegoeroe David Ogilvy wist al in de jaren zestig dat de meeste mensen alleen de kop lezen. En hoewel er sindsdien veel is veranderd (hallo websites, tot ziens kranten!), staat Ogilvy’s belangrijkste punt nog steeds overeind:

De kop van uw website is wat lezers grijpt en ervoor zorgt dat ze blijven rondkijken.

Nielsen Norman Group doet evidence-based onderzoek naar hoe mensen websites gebruiken, en dit is wat ze vonden:

“Gebruikers verlaten webpagina’s vaak na 10-20 seconden, maar pagina’s met een duidelijk waardevoorstel kunnen de aandacht van mensen veel langer vasthouden. Om de aandacht van een aantal minuten te krijgen, moet je binnen 10 seconden je waardevoorstel duidelijk communiceren.”

Je headline is wat je in staat stelt om die waardepropositie binnen 10 seconden te communiceren, bezoekers op de pagina te houden, en uiteindelijk een kans te krijgen om ze te converteren.

Dus wat maakt een goede kop? Maak het:

  • Duidelijk en begrijpelijk. Je wilt niet dat mensen moeten raden wat je probeert te zeggen. Denk eraan – je hebt maar 10 seconden.
  • Maak je waardevoorstel duidelijk. Dit vertelt bezoekers wat ze eraan hebben, en waarom ze de moeite moeten nemen om te blijven en meer te leren.
  • Blijf klantgericht. Gebruik waar mogelijk formuleringen die zich richten op “u” (de bezoeker), in plaats van “wij”.

 

Als u wat inspiratie nodig hebt, heeft WordStream een aantal formules samengesteld die u kunt gebruiken en KickoffLabs heeft tien goede voorbeelden.

5. Content doet ertoe!

Als je het goed doet met je headline, zullen je bezoekers je kernwaarde begrijpen en blijven hangen om meer te weten te komen.

Nu moet de rest van de inhoud van je site de belofte van de kop waarmaken.

Besteed tijd aan het maken van inhoud die mensen aan het lezen houdt en meer uitlegt over je bedrijf/product/aanbod.

Dit is ook waar u uw persoonlijkheid kunt laten zien en lezers alle informatie kunt geven die ze nodig hebben om een beslissing te nemen.

Als je niet zeker weet wat een goede tekst is, heeft een SEO conversiegericht copywriter een duidelijk belang, wat we dan ook aanraden.

6. Gebruik één duidelijke oproep tot actie voor uw doel

Zodra u uw bezoekers hebt geraakt met een duidelijke kop en inhoud van hoge kwaliteit, is uw oproep tot actie (CTA) wat hen naar de volgende stap leidt.

Bij de meeste websites heeft de CTA de vorm van een knop. Deze knop moet de stap zijn die u wilt dat uw bezoekers nemen.

U wilt altijd één, en slechts één, primaire CTA hebben. Je zult zien dat sommige sites met succes een tweede CTA opnemen, maar deze CTA heeft bijna altijd een minder aandachttrekkend ontwerp.

Naast het ontwerp is ook de tekst op uw CTA-knop van belang. Om een goede CTA te maken:

  • Gebruik een opdrachtwerkwoord om actie te suggereren. Bijvoorbeeld: “Krijg…”, “Download…”, “Start…”
  • Voeg urgentie toe met woorden als “Nu”, “Vandaag”, enz.
  • Doe beroep op deals met woorden als “Gratis” (indien van toepassing)
7. Geloofwaardigheid en vertrouwen opbouwen

Je bent meer geneigd te reageren op iemand die je vertrouwt, toch?

Nou, het is niet anders voor uw lezers. Zij willen kopen van, zich aanmelden bij, en gewoon in het algemeen gebruik maken van geloofwaardige websites die ze vertrouwen.

Dus hoe creëer je dat vertrouwen en geloofwaardigheid?

Het begint allemaal met het ontwerp van uw site. Terwijl mensen zeggen dat je nooit een boek moet beoordelen op zijn omslag … goed, mensen zullen uw website zeker beoordelen op zijn design.

Dat wil zeggen, als uw website er gewoon niet professioneel uitziet, zullen mensen hem niet vertrouwen. En mensen vormen hun indrukken opmerkelijk snel – zelfs voordat ze ook maar één regel tekst hebben gelezen.

In een onderzoek van Behaviour & Information Technology ontdekten onderzoekers dat mensen al na 50 ms een beslissing nemen over de visuele aantrekkingskracht van een website.

Zodra u zeker weet dat u een professioneel ontwerp hebt, kunt u andere tactieken en functies gebruiken om verder vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen:

  • Logo’s – logo’s van plaatsen waarmee je hebt samengewerkt of waar je een rol hebt gespeeld, helpen geloofwaardigheid op te bouwen door associatie.
  • Getuigenissen – authentieke getuigenissen tonen aan dat andere mensen je vertrouwen, wat op zich al vertrouwen schept (meer hierover hieronder).
  • Veiligheidsbadges – het gebruik van vertrouwensbadges of -zegels wekt vertrouwen. ConversionXL heeft goed onderzoek gedaan naar de meest effectieve trust badges.
  • HTTPS/Green Padlock – 90% van de ondervraagde gebruikers was eerder geneigd gegevens achter te laten of een aankoop te doen wanneer ze weten dat hun gegevens via een beveiligde verbinding worden verzonden.
8. Toon sociaal bewijs

Sociale bewijskracht is een goed bestudeerd psychologisch fenomeen waarbij mensen hun eigen acties baseren op de acties die ze van anderen zien.

Hoewel het in geen geval beperkt is tot websites, is het een van de meest effectieve elementen om vertrouwen op te bouwen en mensen te overtuigen om te converteren. Zozeer zelfs, dat de meeste conversie-optimalisatie-experts zeggen dat het een element is dat op uw site niet mag ontbreken.

Je kunt sociaal bewijs op verschillende manieren implementeren, waarvan je sommige al eerder hebt gezien:

  • Aantal sociale volgers van je profielen
  • Aantallen – bijvoorbeeld: “Doe mee met 30.000 andere abonnees”, “Meer dan 40.000 tevreden klanten”, enz.)
  • Getuigenissen/beoordelingen
  • Plaatsen waar je vermeld bent
  • Vriendschap – gebruik bijvoorbeeld de “vind ik leuk”-knop op Facebook om mensen een aantal van hun vrienden te laten zien die uw site leuk hebben gevonden.
  • Geloofwaardige certificeringen
9. Gebruik de kracht van schaarste om tot actie aan te zetten

Alle andere tips op deze pagina moedigen mensen aan om te handelen… maar geen enkele moedigt mensen specifiek aan om nu te handelen. En u wilt absoluut dat mensen meteen handelen. Anders vergeten ze je misschien en gaat al het werk dat je hebt gedaan aan conversieoptimalisering verloren!

Schaarste is de manier om urgentie aan uw site toe te voegen. En als je eenmaal begrijpt wat schaarste is, zul je het overal gaan zien.

Amazon laat bijvoorbeeld zien hoeveel items er nog over zijn, en tot wanneer je nog kant bestellen om het voor een bepaalde datum geleverd te krijgen. En op elke hotelreserveringssite die er is, zie je hoeveel kamers er nog over zijn en hoeveel andere mensen op zoek zijn.

Dus wat zijn enkele manieren waarop u urgentie aan uw website kunt toevoegen?

  • Gebruik een speciale in de tijd beperkte aanbieding of coupon.
  • Benadruk een beperkt aantal plaatsen, of anderszins beperkte beschikbaarheid.
  • Voeg een aftelklok toe.


Zelfs als u geen echte urgentie kunt gebruiken, kunt u toch iets toevoegen dat geïmpliceerde urgentie wordt genoemd, door woorden als “nu”, “vandaag”, “binnenkort”, enz. te gebruiken.

10. Hou het eenvoudig

Aangezien u de urgentie van uw website hebt vastgesteld, moet u het uw klanten niet moeilijk maken om te zien wat ze nu moeten doen, waar en hoe ze dat moeten doen. Hou het zo eenvoudig mogelijk. Het kan verleidelijk zijn om stapels afbeeldingen, effecten en tekst toe te voegen, vooral nu drag-and-drop editor tools het mogelijk hebben gemaakt om met slechts een paar klikken nieuwe elementen toe te voegen.

Weersta die drang echter!

Wanneer u een website bouwt, probeert u niet een designprijs te winnen – u probeert specifieke bedrijfsdoelstellingen te halen.

Elimineer elementen die er alleen maar “mooi” uitzien en concentreer je op de elementen die resultaten opleveren (zoals alle dingen waar we het hierboven over hadden!).

11. Houd ze gefocust op uw oproep tot actie en vermijd afleiding

Een andere manier om de zaken eenvoudig te houden is door afleidingen op uw website te elimineren. Trek uw klanten niet in te veel verschillende richtingen. Concentreer je in plaats daarvan op wat we eerder hebben besproken, namelijk een enkele duidelijke oproep tot actie en praat alleen over dingen die ze moeten weten.

Blijf bij uw doel en richt u alleen op het volgende:

  • Uw Headline en zijn subkoppen
  • De kenmerken van uw producten of diensten en de voordelen
  • Beoordelingen en getuigenissen
  • Duidelijke context met visuals

 

Als u wilt weten waar uw klanten kijken op uw website, probeer dan het gebruik van een heatmap analysetools om klikken op uw website te volgen. Website heatmap is een analytische tool die u kan helpen het gedrag van uw website bezoekers te begrijpen door te laten zien op welk deel van uw website ze klikken.

Als uw klanten op onnodige productopties, links en overmatige informatie klikken, zal dit het conversiepercentage voor uw website verlagen. Probeer deze elementen, die uw potentiële klanten kunnen afleiden, tot een minimum te beperken of helemaal te schrappen, zodat ze gefocust blijven op wat ze nu moeten doen.

12. Gebruik Pop-up op de juiste manier

Pop-ups kunnen een beetje vervelend en/of afleidend zijn voor uw sitebezoekers, maar als u leert hoe en wanneer u pop-ups op de juiste manier gebruikt, kan dit een hoge conversie voor uw website opleveren.

Soms zijn klanten onbeslist en zijn ze nog steeds op zoek naar meer specifieke kenmerken of producten uit uw advertentie. U kunt pop-up gebruiken om premium content, andere soortgelijke producten, freebies en andere aanbiedingen aan te bieden totdat uw klant tevreden is met wat u te bieden heeft.

Houd je pop-up tijdig en gerelateerd aan de huidige interesses van de klant. Een kleine vertraging in je pop-up zal het irrelevant en vervelend maken voor de klant. Om deze negatieve indruk te vermijden, moet je het voor je sitebezoekers gemakkelijker maken om je pop-up te sluiten. Je kunt ook een cookie gebruiken om ervoor te zorgen dat je pop-up maar één keer verschijnt voor elke bezoeker.

13. Gebruik een eenvoudig formulier

Een ander vervelend onderdeel van een website is het invullen van bepaalde formuliervelden. Als u echt formuliervelden in uw website moet opnemen, bewaar dan alleen de velden die essentieel zijn om uw doel te bereiken en verwijder overbodige formuliervelden.

Klanten zullen het niet erg vinden om zich aan te melden als er maar een paar formuliervelden zijn om in te vullen. Maar als uw formuliervelden te lang zijn, zullen klanten zich gaan afvragen of ze echt alle velden moeten invullen, of ze te veel informatie geven, of het gevoel krijgen dat u ze niet vertrouwt door gedetailleerde informatie te vragen.

14. Maak de eerste stap gemakkelijk voor uw cliënten

Het moeilijkste deel voor de meeste mensen, vooral bij het gaan voor wat zij echt willen, is het zetten van de eerste stap. Maar het geeft hun meer zelfvertrouwen om af te maken waar ze aan begonnen zijn als de eerste stap voor hen heel gemakkelijk is.

Mensen zullen uw website onmiddellijk sluiten als ze vanaf het begin al ellenlange formuliervelden moeten invullen. U kunt beginnen met alleen hun volledige naam of hun e-mailadres te vragen. Later kunt u om andere informatie vragen die u nodig heeft. Als u niet de kans hebt gekregen om verdere gegevens van uw klanten te vragen, hebt u al hun e-mailadressen waar u met hen kunt communiceren om hen aanbiedingen te sturen of hen te herinneren aan hun recente bezoek aan uw site.

15. Voeg Live Chat toe en praat met uw klanten

Een andere effectieve manier om uw bezoekers aan te moedigen om de stappen te nemen in het gebruik maken van uw producten en diensten is door het elimineren van hun twijfels door het aanbieden van een trefpunt waar ze u direct specifieke details kunnen vragen over wat u aanbiedt en welke voordelen zij kunnen krijgen.

Een Live Chat-functie in uw website creëert een indruk bij de bezoekers dat u vertrouwen hebt in uw producten, dat u erover kunt praten en eventuele zorgen van uw klant kunt aanpakken.

Dit helpt ook bij wat we hebben besproken in punt nummer 7 voor het opbouwen van geloofwaardigheid en vertrouwen.

Live chat tools zijn eenvoudig toe te voegen op uw website (ook via Facebook Messenger) en zijn zeer nuttig in het oplossen van uw klanten last-minute weerstand en het verhogen van uw conversiepercentage. Maar let op, indien je een éénmanszaak of kleine KMO bent kan het verstikkend voor je zijn. Die afweging dien je voor jezelf te maken.

16. Geef hen een geld-terug garantie

Om hun twijfels of ze van uw producten en diensten gebruik zullen maken volledig en snel weg te nemen, biedt u hun een geld-terug-garantie aan.

Consumenten vermijden risico’s en zorgen er altijd voor dat ze krijgen waar ze voor betaald hebben of, zo niet, hun geld terug krijgen. Door een geld-terug garantie aan te bieden voelt uw klant zich zekerder en veiliger.

Een gemakkelijke, veilige en risicovrije winkelervaring is de beste reden voor klanten om niet alleen van uw producten en diensten gebruik te maken, maar ook om uw website opnieuw te bezoeken om van meer aanbiedingen gebruik te maken.

Het geeft u niet alleen een verhoogde conversie, maar ook herhalingsaankopen en een zeer tevreden klant. En een tevreden klant vertelt zijn vrienden altijd over zijn ervaring.

17. Neem een aftelklok op voor een aanbieding van beperkte duur

Aangezien wat u te bieden hebt gemakkelijk, veilig en te goed is om te weerstaan, zal het geven van een tijdelijke aanbieding hen een gevoel van urgentie geven om onmiddellijk van uw producten en diensten gebruik te maken of de kans te verliezen.

Het toevoegen van een countdown timer in uw limited-offer zal uw conversie snel verhogen.

Dit zal ook meer voldoening geven aan uw klanten en hen gelukkig laten voelen dat ze een van de weinige klanten zijn die van uw beperkte aanbieding gebruik hebben gemaakt.

18. Doe A/B-tests voor uw website

Als u onze tips al volgt en wilt weten of er verbeteringen zijn of nog niet zeker weet of uw site echt een boost nodig heeft op het gebied van conversiepercentage, is de beste tip die we kunnen geven het doen van A/B-testen voor uw website. Dit is dus niet iets dat als eerste op je to-do lijstje staat, maar eerder een verdere aanpak vormt.

A/B testen of split testen is een tool om het conversiepercentage van uw website te testen. Het stelt u in staat om twee versies van uw website te maken (webpagina A en webpagina B) met verschillende ontwerpen. A/B testing tool zal 50% van de bezoekers van uw website naar webpagina A leiden en 50% naar webpagina B.

Dit zal u helpen beslissen welk ontwerp beter is in termen van conversiepercentage en hoe uw website presteert.

19. Ga in op de bezwaren van uw cliënt

In de verkoop betekent “Nee” “Niet nu”.

Als uw klant nee zegt, betekent dat niet dat hij uw producten en diensten niet leuk vindt, meestal betekent het alleen dat het niet het product is waar ze op dit moment naar op zoek zijn, dat ze nog twijfelen, of dat ze gewoon niet zeker weten wat ze echt willen.

Potentiële klanten zullen nee zeggen als uw site niet het soort producten aanbiedt waar ze naar op zoek zijn. Om bezwaren te voorkomen, moet u alle mogelijke bezwaren die uw klanten zouden kunnen hebben op een rijtje zetten en de antwoorden al op uw website geven. Zoveel mogelijk opnoemen in bv. een FAQ.

20. Maak het klanten gemakkelijk om bij u te kopen

Na het toepassen van al onze tips en het uiteindelijk converteren van site bezoekers naar een klant, is het laatste waar je echt voor moet zorgen dat het gemakkelijk voor hen is om te kopen of gebruik te maken van uw producten en diensten.

Begeleid uw klanten altijd over wat ze nu moeten doen, waar ze verder moeten gaan en hoe ze voor hun aankopen moeten betalen.

Vraag bij het uitchecken slechts om enkele essentiële gegevens.

21. Geef een ander aanbod

Als uw website nog steeds geen hoge conversieratio genereert, wat onwaarschijnlijk is als u onze bovenstaande tips volgt, geeft u uw klanten misschien gewoon het verkeerde aanbod.

Blijf experimenteren met uw aanbiedingen en bekijk de resultaten van elk product of elke service totdat u de beste aanbieding vindt die een hoge conversieratio genereert.

Bespaar tijd met conversie-klare website designs

Een conversie-klare website vanaf de grond opbouwen kost tijd…

Maar als u een van de voorgemaakte designs gebruikt, hoeft u niet vanaf nul te beginnen. We hebben al deze principes verwerkt in de designs. Als je een van deze designs gebruikt, heb je direct een conversieklare basis die je kunt aanpassen aan jouw behoeften of die van je klant.

Een SEO conversiegericht copywriter, die wij zelf kunnen aanstellen, blijft een meerwaarde!